Для формування і розширення професійного світогляду бібліотечних працівників  відділом інноваційної роботи розроблена система підвищення кваліфікації. Це і традиційні, випробувані часом форми, і нові, сучасні, інтерактивні. Однією з найбільш розповсюджених традиційних форм підвищення компетентності, що дозволяє різнобічно і планомірно висвітлювати питання теорії і практики бібліотечної діяльності, є  семінари. Зараз ця форма значно осучаснена, модернізована.

У 2011 році проведено 3 семінари: семінар – практикум "Стратегічне планування", семінар – тренінг "Імідж бібліотеки – через рекламу", семінар – мозковий  штурм "Взаємозв'язок традицій і інновацій".

Теми виступів головних спеціалістів МЦБС на семінарі «Стратегічне планування»: 

  • Публічна бібліотека -відповідь на вимоги часу  
  • Створення позитивного іміджу
  • Бібліотеки і соціальна адаптація молоді
  • Особливості роботи дитячих бібліотек і дитячих відділів
  • Формування, збереження  і використання книжкових фондів
  • Задоволення інформаційних користувачів 
  • Інформаційні технології в роботі бібліотеки
  • Бібліотеки – посередник між владою і населенням
  • Підвищення кваліфікації працівників МЦБС
  • Перегляд слайд-презентацій «Бібліотека майбутнього», «Бібліотеки перетворюються в клуби», «Реклама бібліотеки» 

Практичні заняття: аналіз планів роботи філій за 2011 рік, виявлення недоліків планування.

Домашнє завдання:  Скласти план роботи бібліотеки на 2012 рік.

План проведення семінару – мозкового штурму  "Взаємозв'язок традицій та інновацій" 

  • Відкриття семінару Взаємозв'язок традицій та інновацій
  • Показ слайдів Ярмарок інноваційних бібліотечних послуг та електронного врядування
  • Мозковий штурм Реклама у вікнах бібліотеки
  • Гра Прес-конференція: 10 років потому
  • Бібліотечна кав'ярня Кілька рядків до чашки кави
  • Кероване обговорення Як зробити цікавою сучасну бібліотеку
  • Підведення підсумків Завдання для самоконтролю

Гра "Прес-конференція: 10 років потому"

В процесі гри учасникам пропонується для ознайомлення кілька професій. Відтак ,  20 найперспективніших професій наступного десятиліття вигладають так: 

1. Продавець
2. IT-фахівець
3. Інженер з автоматизації виробництва
4. Маркетолог
5. Інженер комунального обслуговування
6. Агроінженер
7. Технолог з виробництва і переробки харчової продукції
8. Технолог побутового обслуговування
9. Логістик
10. Юрист (господарське право)
11. Енергетик
12. Ветеринар
13. Фармаколог
14. Фінансист
15. Інженер зв'язку
16. Практичний психолог
17. Генетик
18. Біохімік
19. Робототехнік
20. Нано-інженер 

Кожен учасник вибрав одну з них, уважно вивчив її функціональні обов'язки і уявив себе (в гумористичній і ігровій формі) успішним професіоналом в цій сфері, але через 10 років.

Придумавши коротку історію-виступ про свій кар'єрний шлях протягом цих 10 років, на прес-конференції кожен учасник виступив з повідомленням про власну вдалу кар'єру, її основні етапи і труднощі.

Інші учасники були представниками преси або засобів масової інформації і ставили виступаючим будь-які, навіть каверзні питання.

Гра "Прес-конференція: 10 років потому" пройшла в дружній і веселій атмосфері.

Програма семінару – тренінгу "Імідж бібліотеки – через рекламу"

 

1 блок          Відкриття семінару - тренінгу

                     Вступна частина: Техніка "Хто ти"

                     Техніка "10 доказів ексклюзивності"

2 блок          Лекції, повідомлення, консультації

                     Лекція "Рекламна діяльність бібліотеки"

                     Повідомлення "Імідж бібліотеки як фактор її розвитку"

                     Консультація "Відео на службі бібліотеки"

                     Імідж України та українців в очах світової спільноти

                     Ділова гра “Перлинки з творчої скриньки"

                     Віртуальний майстер-клас “Школа інформаційного комфорту”

3 блок          Обмін досвідом

                     Партнерство– запорука успіху бібліотек

                     Творчі акції як основа позитивного іміджу

                     Створення привабливого іміджу бібліотеки через дозвілеві форми роботи

                     Орієнтир діяльності бібліотек  - підтримка державної політики

                     Телевідеоряд

4 блок          Огляди, презентації

                     Презентація рекламних робіт бібліотекарів

                     Web-сайт бібліотеки як засіб реклами послуг і можливостей

                     Презентація візуального бібліодайджеста

                     Майстер-план створення позитивного іміджу бібліотеки

                     Огляд "Книжкові люди в літературі"          

                     Огляд виставки рекламної продукції

5 блок          Виїзний масовий захід

6 блок          Підведення підсумків семінару. Вправа  "Автобусна зупинка"

 

Для бібліотекарів Кіровоградської МЦБС 18 березня 2011 року в приміщенні центральної міської бібліотеки пройшов урок спілкування "У бібліотеку прийшов читач: нові моделі поведінки". Рольові ігри, тести, вправи допомогли підвищити рівень культури спілкування бібліотекаря з користувачем.  

  •             Відкриття заходу 
  •            Вправа "Подарунок" 
  •            Бесіда "Особисті якості бібліотекаря"
  •            Слайд "Типи бібліотекарів" 
  •            Ігровий блок "Я і конфлікт" 
  •            Слайд "Корисні і шкідливі бібліотекарі" 
  •            Рольова гра "Психологія читацьких відносин" 
  •            Слайд "Незадоволений читач" 
  •            Слайд "Слова мають значення" 
  •            Практикум з конфліктології 
  •            Тест - слайд "Рівень вашої самооцінки" 
  •            Гра "Ураган" 
  •            Анкетування, підведення підсумків
  •  

 

Особливою популярністю в ЦБС області сьогодні користуються майстер-класи і творчі лабораторії. Можливості цих форм навчання дуже великі. Вони дозволяють фантазувати, вносити нове в методику їх проведення і дуже подобаються бібліотечним працівникам.

19 травня на базі центральної міської бібліотеки пройшов майстер - клас "Ділове спілкування" для завідуючих структурних підрозділів. Працівники інноваційно - методичного відділу підготували цікаву програму, де наряду з відеоуроками проходили ситуаційні та ділові ігри "Виступ" та "Витязь на роздоріжжі", вправи на розвиток мовлення, тестування "Людина на трибуні". Кожен елемент майстер - класу записувався на відеокамеру, а потім обговорювався.

План проведення майстер – класу "Публічний виступ"

  1. Відкриття заходу
  2. Поради починаючому оратору
  3. Як виступати публічно
  4. Тест "Людина на трибуні"
  5. Самоналаштування  презентатора
  6. Вправи на техніку
  7. Поза. Жести
  8. Ситуаційна гра "Витязь на  роздоріжжі"
  9. Встановлення контакту
  10. Вправа для підвищення мовної культури
  11. Принципи утримання уваги
  12. Ділова гра "Виступ"
  13. Відповіді на питання
  14. Круглий стіл.

Важливі дрібниці, чи Хитрощів оратора 

  • Фрази. Короткі фрази легше сприймаються на слух, ніж довгі.  Лише половина дорослих людей змозі зрозуміти фразу, що містить понад 13  слів.
  • Паузи — дуже важливий елемент виступу.  Не слід говорити без паузи довше, ніж 5,5 сек.
  • Час. Аудиторія уважно слухає і сприймає мову трохи більше 15-20 хвилин.
  • Темпоритм. Найсприятливіша швидкість  — приблизно 100 слів на хвилину.
  • Грамотність. Перевірте по словникам значення «розумних» слів, якими користуєтеся, з'ясуйте правильність їх вимови.
  • Конспект. Основні тези промови краще записати на невеликі картки.
  • Читати текст категорично не рекомендується, бажано вивчити його напам'ять і промовляти з пам"яті, лише раз у раз заглядаючи у свої нотатки.
  • Репетиція. Отшліфуйте фрази, інтонацію, міміку перед дзеркалом. Виступ не повинен бути монотонним, тож слід змінювати тембр голосу, підкреслюючи нові і важливі думки.
  • Психологічний настрій. При виході до аудиторії рухайтеся впевнено, не семеніть і не робіть метушливих рухів. Не поспішайте відразу починати виступ,  зробіть паузу (5-7 секунд), щоб самому підготувати себе психологічно  і налаштувати аудиторію на спілкування. При сильному хвилюванні зробіть кілька глибоких вдихів  і видихів до початку промови.
  • Контакт з аудиторією. Обведіть поглядом всю аудиторію. Зафіксуйте собі поглядом кількох із присутніх, що стануть зоровими точками опори у вашому виступі,
  •  потім починайте говорити.
  • Емоційність. Байдужа і млява мова не дає відгуку  в серцях слухачів, якої б цікавої й важливої теми вона  не стосувалася.

24 травня 2011 року на базі бібліотеки - філії №19 пройшов майстер - клас "Складові успіху: професіоналізм та креативність:

  • Екскурсія "Реклама бібліотеки: пошук і втілення нових ідей"
  • Стоп - кадр "Виставкова робота"
  • Обмін досвідом "Бібліографічна продукція: новий ракурс"
  • Огляд слайд - презентацій "Масові форми роботи: ключ до майстерності"
  • Підведення підсумків: обмін враженнями.

У відділі інноваційно методичної роботи відкрита виставка "Кіровоград бібліотечний".  Карта - схема міста з розміщеними на ній філіями, дані про кожну бібліотеку: адреса, телефон, проїзд, коротка історична довідка - дають повну інформацію про бібліотеки Кіровоградської МЦБС.

 

Спостерігаючи за впровадженням нових форм професійного навчання, працівники відділу інноваційно – методичної роботи намагаються надавати перевагу таким формам, які спонукають до творчості і пошуку нових нестандартних рішень, наголошують на нових інтерактивних формах навчання, методика проведення яких сьогодні теоретично не розроблена, а народжується практикою.