Тренінг проведено 14 березня 2013 року в центральній міській бібліотеці міста Кіровограда для завідуючих філій і головних бібліотекарів.

Після традиційних для будь-якого тренінгу фаз знайомства, очікування та правил проведення присутні прослухали міні-лекцію "Як забезпечити собі психологічний комфорт". Психологи розробили п'ять правил, які в окремих випадках досить ефективно забезпечують психологічний комфорт.

Правило 1. Потенційні агресори передусім звертають увагу на поведінку людей. Коли у вас злегка опущені плечі, частий подих, метушлива хода - усе це свідчить про внутрішню невпевненість.

Навпаки, прямі розправлені плечі, рішуча хода, спокійні руху показують, що людина спроможна швидко зорієнтуватися і дати рішучий опір.

Вправа

  • Сядьте, зсутультесь, нахиливши голову, безвільно звісивши руки і спробуйте сказати: - Я дуже сильна і впевнена у собі людина…! Не вийде.
  • Тепер зробіть навпаки. Станьте, гордо розправте плечі, голову підніміть вище, груди подайте вперед, потужно вдихніть і скажіть: - Я дуже слабка і  невпевнена… Знову не вийде.
  • Якщо ж вийшло — ви вже стоїте вже у інший позі.

Правило 2. Розсіяний погляд людини, що не дивиться іншим просто у очі, шукає щось у себе під ногами - свідчення неуважності, людина не сприймає всієї необхідної інформації із зовнішнього світу. Такому легко  можна стати жертвою як колег-грубіянів, так і злочинців. Прямий, незворушний погляд зазвичай є запорукою безпеки, як психологічної, так  і кримінальної. Хоча, коли ви проходьте повз агресивно налаштованих людей, краще не дивитися у їхній бік.

 

Вправа «Вірші з партнером»

Виконується удвох. Стати навпроти один одного, встановити контакт очима й читати по черзі рядки будь - якого  віршу. Збилися — починаємо спочатку. Головне — домогтися легкості все робити одночасно — тримати контакт очей, говорити свій текст, відразу ж слухати його текст, не збиватися з тексту.

Правило 3. Емоційно нестабільна, імпульсивна, уразлива  людина - завжди гарна принада для агресора. Підвищена емоційність «звужує» увагу і сприйняття часу: людина «живе тут і тепер», зациклюється на ситуації, неспроможна подивитись на  все зі сторони. Вона мобілізує свої внутрішні резерви на емоції, і неспроможна надати ефективного опору, оскільки або виправдовується, або кричить, або плаче. Надзвичайно важливо завжди зберігати спокій, не утягуватися в чвари і скандали.

Правило 4. Усміхнена людина видається впевненою в очах оточуючих. Усмішка - свідчення внутрішньої холоднокровності та спокою! Приязність і позитивні емоції сприяють ефективному спілкуванню.

Правило 5. Погані думки притягають погані вчинки. Отже, необхідно виявляти впевненість.

Увага! Корисно давати вихід емоціям, проте не варто зривати злість на колегах. Є тільки один спосіб гідної поведінки - впевненість. Стратегія у тому, щоб виходити з будь-яких ситуацій безконфліктно зі збереженням відчуття власної гідності. І тому необхідно використовувати чотири важливих елемента: -

не поспішати з відповіддю:

дати можливість відкрито висловити свої почуття іншому, якщо це необхідно,

спокійно показати, що ви розумієте відчуття провини і мотиви поведінки іншого

відкрито висловитися з приводу своїх почуттів у зв'язку  з недостойною поведінкою на свою адресу;

запропонувати рішення, що допоможе закінчити неприємну ситуацію.

«Метод торта». Що робити, якщо вам  межи очі кинули солодкий торт?

1. Вивернутися (браво, коли вийде!).

2. Впіймати весь торт ротом (покажіть такий рот!).

3. Кинути його назад (або той маленький шматочок, що від нього залишиться...).

А краще відкусити шматочок, решта - нехай летить далі.

  • Робота в групах "Нульова оцінка"
  • Слайд - консультація "Основні положення роботи бібліотеки"
  • Міні-лекція "Як уникнути синдрому професійного вигорання"
  • Гра "Вавилонська вежа"Час: 15 хвилин. Ресурси: кольорові маркери, ватман, заготовлені заздалегідь індивідуальні завдання. Хід вправи: Учасники діляться на 2 команди. Кожному члену команди дається індивідуальне завдання, які  прописані на окремих аркушах, кожен лист є суворо конфіденційним на одного учасника. Наприклад, «Вежа повинен мати 10 поверхів» – аркуш із написом вручається одному учаснику тренінгу, той не повинен його показувати, зобов'язаний зробити, щоб намальована спільно вежа мала саме 10 поверхів! Друге завдання: «Уся вежа має коричневий контур» – це завдання наступного учасника. «Над вежею розвивається синій прапор», «У вежі всього 6 вікон» тощо. Учасникам заборонено розмовляти, взагалі як-небудь використовувати голос. Необхідно спільно намалювати Вавилонську вежу. Психологічний сенс вправи: у результаті вправи учасники навчаються координувати свої дії, взаємодіяти у команді. Розвиваються навички невербального спілкування.

Одна з команд дуже гарно впоралася з завданням, а інша діяла незлагоджено, вежа скоріше нагадувала сільську хатину, ніж величну споруду. Дуже цікавим виявилось обговорення підсумків гри.

  • Групове тестування "Визначення ступеня схильності до стресу" виявило найбільш емоційно стриманих учасників тренінгу.

  • Групова вправа "Незакінчені речення". Учасники тренінгу дописували запропоновані тексти, а потім зачитували їх.
  • Ситуаційна гра "Забарвлення погляду" вимагала від учасників лише поглядом продемонструвати любов, агресію, ненависть.
  • Експрес-інформація "Бути чи здаватися"
  • Рольова гра "Песиміст. Оптиміст. Блазень" допомогла визначити відносини людини до проблемної ситуації, отримання досвіду вирішення проблеми із різних точок зору. Кожна підгрупа одержала історію конфлікту читача і бібліотекаря. Завдання: треба наповнити кожну історію емоційним змістом – песимістичним (для першої підгрупи), оптимістичним (для другої підгрупи) і блазнівським (для  третьої підгрупи). Тобто, запропоновану історію доповнити деталями, властивими Песимісту ,Оптимісту чи Блазню. Далі від імені запропонованих персонажів кожна група зачитувала  свою емоційну версію стресових подій.

Завершився тренінг підведенням підсумків та рефлексивною грою "Подарунки".